Een speciale pagina gewijd aan het ss Simon Bolivar.
De Simon Bolivar, met een laadvermogen van ruim 8000 ton,
is gebouwd in 1927 en voer onder de vlag van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij (KNSM).
Op 17 november 1939 om 22.00 uur verliet het schip
Amsterdam en op zijn laatste dag om 02.00 uur passeerde hij de sluizen van IJmuiden op weg naar Engeland.
Om 11.25 uur was er aan stuurboordzijde een explosie in laadruimte twee, waar bloembollen lagen opgeslagen.
Tien minuten later volgde een tweede explosie aan bakboordzijde.
Het schip zonk snel voor de westkust van Engeland bij Harwich, een mijl ten zuiden van het lichtschip Sunk.
De route die de Simon Bolivar volgde, stond bekend als 'mijnenvrij'. Toch is de officiŽle verklaring dat het schip
is gezonken door ontploffing van twee magnetische mijnen. Van de 397 mensen aan boord vonden bij de
ramp 102 mensen de dood. Onder de passagiers bevonden zich 34 kinderen jonger dan 12 jaar. Gedurende de Tweede
wereldoorlog zijn er door Duitse mijnen negen geallieerde vaartuigen verloren gegaan: drie Britse torpedobootjagers
vijf patrouillevaartuigen en een bewakingsvaartuig. Daarnaast gingen er 62 handelsvaartuigen, met in totaal 238.085 ton
laadvermogen, door mijnen en torpedo's naar de kelder van de Noordzee. De Simon Bolivar was daarvan de eerste.
Bemanningslijst/Monsterrol ss Simon Bolivar

Hier zien we de overlevende zusters, van de ramp met de "Simon Bolivar", bij hun terugkomst op Aruba. Voorop zuster Waltruda. Bovenaan de trap zuster Aletta in geleende kleren, want zij verloor alles toen zij in het water lag. Let op de afwijkende sluier. Deze kreeg zij van zusters in Engeland.

Met dank voor de foto,s van Erna Bos kleindochter van Ernst Preiss Chef hofmeester ss Simon Bolivar